سئو اصطلاح رایجی است که این روزها افراد و کسب‌وکارهایی که قصد رشد از طریق سایت‌شان را دارند، بسیار آن را تکرار می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم به این مفهوم و روش‌های انجام آن بپردازیم. پس همراه سپاروک باشید تا تمام گره‌های ذهنی‌تان را درباره‌ی سئو وب سایت باز کنیم.

سئو چیست؟

درواقع کلمه سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است که منظور از آن بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو‌گر است.

به طور واضح‌تر منظور از سئو وب سایت، انجام عملیاتی است که در نتیجه‌ی آن سایت ما برای موتورهای جستجو بهینه می‌شود. به همین منظور  تمامی فعالیت‌هایی که در سایت انجام می‌گیرد از طراحی سایت گرفته تا تولید محتوا و لینک‌سازی‌ها، باید کاملا هدفمند و بهینه باشد.

بهینه‌سازی وب سایت باعث می‌شود که سایت شما توسط موتورهای جستجو‌گر گوگل آسان‌تر پیدا شود و در نهایت رتبه بهتری بگیرد و بیش‌تر دیده شود. شما با سئو به گوگل می‌فهمانید که وب سای‌تان بهترین، مرتبط‌ترین و باکیفیت‌ترین محتوا را برای نمایش به کاربر دارد.

در نتیجه‌ی این امر سایت شما پرترافیک می‌شود و در چنین حالتی است که می‌توانید به هدف خود از طراحی سایت دست یابید.

اهمیت سئو وب‌ سایت

هر چه جلوتر می‌رویم اهمیت حضور در دنیای آنلاین بیش‌تر می‌شود و اکثر کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا در این فضا نیز حضور پیدا کنند. این درحالی است که صرف طراحی سایت و حضور در اینترنت کافی نیست. زیرا با افزایش تعداد وب سایت‌ها، سئو سایت امری کاملا ضروری است.

در واقع در نتیجه‌ی تعدد سایت‌ها، گوگل به هر سایتی یک رتبه اختصاص می‌دهد و یک فضای رقابتی ایجاد می‌کند. سپس بهترین سایت‌ها را به کاربر نمایش می‌دهد. پس همه تلاش می‌کنند تا حضور بهتر و موثرتری داشته باشند و در این رقابت موفق شوند. به معنای دیگر هرچه رتبه سایت شما بهتر باشد شانس بیش‌تری دارد تا در صفحه‌ی اول گوگل به نمایش در‌آید. طبیعی است که کاربر نیاز خود را از طریق لینک‌های اولیه برطرف می‌کند. پس کسب رتبه برتر توسط موتورهای جستجوگر به معنای ترافیک بیش‌تر و در نهایت فروش بیش‌تر است.

به طور کلی سئو وب سایت باعث افزایش ترافیک سایت، جلب اعتماد کاربران، اعتباربخشی به سایت و افزایش رتبه الکسا می‌شود.

انواع سئو وب سایت

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم سئو شامل فعالیت‌های مختلفی است. این فرآیند به شیوه‌های گوناگونی نیز انجام می‌گیرد. در این بخش به انواع روش‌های بهینه‌سازی سایت می‌پردازیم.

  • سئو داخلی (On- page SEO)
  • سئو خارجی (Off-Page SEO)
  • سئو تکنیکال (Technical SEO)
سئو وب سایت
سئو وب سایت

سئو داخلی (On- page SEO)

به تمامی عملیاتی که درون سایت خود شما صورت می‌گیرد سئو داخلی، آن پیج و یا سئو درون صفحه‌ای می‌گویند. برای نمونه طراحی خاص، تولید محتوا بهینه، سرعت مناسب، ارتقا تجربه کاربری و لینک‌سازی داخلی همه در راستای سئو داخلی است.

سئو خارجی (Off-Page SEO)

منظور از سئو خارجی یا سئو آف پیج این است که سایت شما از طریق سایر وب سایت‌ها لینک ورودی دریافت کند. این کار باعث افزایش اعتبار سایت شما می‌شود. زیرا این امر برای گوگل این معنا را دارد که سایت شما، سایت مرجع است که سایر سایت‌ها به آن رجوع می‌کنند. درواقع شما در سئو خارجی هدف مشخصی دارید و آن هم افزایش تعداد لینک‌های ورودی به سایت‌تان است. 

سئو تکنیکال (Technical SEO)

این شیوه از سئو ارتباطی با محتوا سایت ندارد و بیش‌تر با زیرساخت‌های سایت مرتبط است. یعنی فرآیندی که کمک کند تا صفحات سریع‌تر ایندکس شوند. برای این کار باید به سرعت، سازگاری سایت‌تان با موبایل، نقشه سایت و… توجه کنید. به طور کلی سئو تکنیکال زیرمجموعه‌ی سئو داخلی است.

برای سئو سایت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

لازم است بدانید که سئو یک فرآیند زمان‌بر، پیچیده، حساس و مستمر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل باید این فرآیند را با صبوری و دقت انجام داد. برای موفقیت در این رقابت نیاز است که به نکات خاصی توجه کنید. در این بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین عواملی که بر سئو وب سایت تاثیر می‌گذارند بپردازیم.

  • تدوین استراتژی سئو
  • توجه به سئو تکنیکال
  • لینک‌سازی هدفمند
  • توجه و رصد خزش سایت (Crawlability)
  • سازگاری با موبایل (برخورداری از قابلیت ریسپانسیو)
  • توجه به سرعت سایت
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • انتخاب درست کلمه کلیدی
  • بهره‌گیری از گواهینامه اس اس ال HTTPS
  • بهینه‌سازی محتوا وب سایت

تدوین استراتژی سئو

پیش از طراحی و سئو وب سایت نیز مانند هر کار دیگری باید یک استراتژی تدوین کنیم. هدف از تدوین استراتژی این است که بدانیم چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه کارهایی را نباید انجام دهیم. سپس تمرکز خود را روی بایدها بگذاریم. بایدها و نبایدها بستگی زیادی به حوزه‌ی کاری ما دارد. این‌که سایت ما فروشگاهی، خبری، خدماتی و یا ... باشد در این امر تاثیرگذار است. به این معنی که به ما نشان می‌دهد باید تمرکز خود را روی چه صفحات و کلیدواژه‌هایی بگذاریم. این امر هدف ما را از همان ابتدا مشخص می‌کند و ادامه‌ی مسیر روشن می‌شود.

توجه به سئو تکنیکال

به قول آن ضرب‌المثل معروف «خشت اول را گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج». درواقع اولین قدم برای بهینه‌سازی وب سایت، توجه به سئو تکنیکال است. همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم منظور از سئو تکنیکال، توجه به زیرساخت‌های سایت و رعایت اصول خاص است. اصولی مانند طراحی، کدنویسی، سرعت مناسب و قابل قبول و .... پس برای این‌که قدم‌های بعدی با دقت و درست طی شود باید در مراحل اولیه سئو تکنیکال را جدی گرفت.

لینک‌سازی هدفمند

نکته‌ی دیگری که نقش بسیار پررنگی در سئو دارد، لینک‌سازی است. هدف از لینک‌سازی ایجاد یک ارتباط منسجم و هدفمند بین صفحه‌های مختلف است. توجه کنید که ایجاد لینک باید کاملا هدفمند و اصولی صورت گیرد. لینک‌دهی به دو صورت لینک داخلی و خارجی انجام می‌شود.

  • 1. لینک‌ داخلی
  • 2. لینک خارجی

1. لینک‌ داخلی

به تمامی لینک‌هایی که شما در صفحه‌‌های مختلف سایت‌تان قرار می‌دهید و آن‌ها را به یکدیگر ارجاع می‌دهید، لینک داخلی می‌گویند.

2. لینک‌ خارجی

زمانی که از طریق سایت‌های دیگر به صفحات مختلف سایت خود ارجاع می‌دهید درواقع از لینک خارجی استفاده می‌کنید. شما از طریق رپورتاژ آگهی، وبلاگ‌نویسی، شبکه‌های اجتماعی و … می‌توانید به سایت خود ارجاع دهید.

توجه و رصد خزش سایت (Crawlability)

عامل دیگری که به شما در سئو وب سایت‌تان کمک می‌کند میزان خزش آن است. درواقع گوگل دارای رباتی است که به ربات خزنده معروف است. کار ربات خزنده این است که در فضای وب بچرخد و صفحات بروز‌شده و لینک‌ها را بررسی ‌کند. پس این‌که سایت شما از قابلیت خزش برخوردار باشد بسیار مهم است. به این معنی که ساختار و لینک‌دهی سایت‌تان به گونه‌ای باشد که مسیر را برای پیمایش ربات گوگل در تمامی صفحات آسان نماید. حال شما می‌توانید به کمک ابزارهایی مانند سرچ کنسول متوجه شوید که کدام صفحات خزش دارند. به طور کلی این ابزار به شما کمک می‌کند تا عملکرد صفحات مختلف را رصد کنید.

سازگاری با موبایل (برخورداری از قابلیت ریسپانسیو)

در فرآیند سئو سایت باید به سازگاری آن با موبایل توجه کنید. به اصطلاح سایت شما باید ریسپانسیو باشد. به این معنا که تمامی المان‌ها، نوع چیدمان عناصر سایت توسط تلفن‌های همراه نیز به خوبی به نمایش درآید. در واقع شما با این کار سایت‌تان را برای نمایش در گوشی‌های همراه نیز بهینه می‌کنید. این امر از زمانی که سرچ و وبلاگ‌گردی با گوشی‌های همراه افزایش یافت بسیار مورد توجه قرار گرفت.

سرعت سایت مهمترین ویژگی

توجه به سرعت سایت

طبیعی است که سئو وب سایت بدون توجه به افزایش سرعت سایت کاری بیهوده است. زیرا هدف از سئو، کسب رتبه توسط گوگل است و هدف گوگل نیز کسب رضایت کاربران است. بدون شک اولین راه کسب رضایت کاربران سرعت بالا سایت است. زیرا کاربران امروزی آن‌قدر با صبر و حوصله نیستند که زمان زیادی را صرف بارگذاری سایت شما کنند. پس هر سایتی که خیلی سریع به درخواست کاربران واکنش دهد، توسط گوگل رتبه بهتری دریافت می‌کند.

بهینه‌سازی تصاویر

استفاده از تصاویر باکیفیت و مرتبط در سایت‌تان ضمن این‌که باعث افزایش جذابیت ظاهری آن می‌شود باعث درک بهتر محتوا متنی نیز می‌شود. ضمن این‌که تصاویر مناسب باعث ایجاد ترافیک برای سایت‌تان از طریق سرچ گوگل می‌شوند. در نهایت نیز این امر در بهبود وضعیت سئو وب سایت‌تان مؤثر است.

انتخاب درست کلمه کلیدی

کاربران از طریق کلمه یا کلماتی اقدام به تحقیق در موتورهای جستجو می‌کنند. به عبارت دیگر کلمه کلیدی همان راهی است که کاربران را به سمت سایت‌ شما می‌رساند. پس اگر می‌خواهید در سایت‌تان به روی کاربران همیشه باز باشد باید کلمه کلیدی مناسبی را انتخاب کنید. به همین دلیل آشنایی با این کلمات به شما در انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای نگارش محتوای مدنظرتان کمک می‌کند. در واقع ابتدا باید کلمات کلیدی و آن‌چه را می‌خواهید سایت شما با سرچ آن‌ها دیده شود را انتخاب کنید. سپس بر اساس آن‌ها اقدام به تولید محتوا کنید و سپس آن را بهینه نمایید.

بهره‌گیری از گواهینامه اس اس ال HTTPS

یکی از موارد زیرساختی سایت نصب گواهی‌نامه ‌SSL است. این گواهی‌نامه باعث افزایش امنیت سایت‌تان می‌شود. این گواهی‌نامه امنیت اطلاعاتی را که بین سایت شما و سرور سایت‌تان رد و بدل می‌شود تأمین می‌کند. طبق اطلاعیه‌های گوگل نصب گواهی‌نامه SSL در کسب رتبه بهتر و سئو وب‌ سایت تاثیر مستقیمی دارد.

اهمیت بهینه سازی

بهینه‌سازی محتوا وب سایت

در سئو وب سایت به هیچ‌وجه بهینه‌سازی محتوا را فراموش نکنید. محتوای بهینه به سادگی می‌تواند سایت شما را تبدیل به لینک‌های برتر گوگل کند. زیرا همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم گوگل به دنبال این است که رضایت کاربران را جلب کند. از این‌رو با بهره‌گیری از محتوا با کیفیت و خاص می‌توانید سوال و یا نیاز کاربر را رفع کنید و از گوگل رتبه دریافت کنید. فراموش نکنید که محتوای شما نباید کپی و یا بی‌کیفیت باشد. پیش از نگارش محتوا باید مخاطب‌های خود را شناسایی کنید و دقیقا برای آن‌ها بنویسید و به دنبال رفع نیاز آن‌ها باشید. در نتیجه محتوا شما باید از نظر زبان و لحن کاملا متناسب با جامعه‌ی هدف‌تان باشد. ضمن این‌که کوتاهی جملات و پاراگراف‌ها یک مزیت بزرگ است.

آیا سئو وب سایت یک نوع سرمایه‌گذاری است؟

شما به روش‌های مختلفی می‌توانید برای سایت خود ترافیک ایجاد کنید ولی چرا در بین آن‌ها سئو اهمیت دارد؟ درواقع شما می‌توانید از طریق بنر تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی، Google AdWords، ایمیل مارکتینگ و … کاربران را به سایت خود فرابخوانید. با این همه هیچ یک به اندازه سئو تاثیرگذار نیستند. زیرا همه‌ی این روش‌ها کوتاه‌مدت هستند و تنها در یک برهه‌ی زمانی باعث افزایش ترافیک سایت شما می‌شوند. ضمن این‌که در دارازمدت نیاز به صرف هزینه‌ها‌ی بیش‌تری دارند. در حالی‌که سئو وب سایت یک کار بلند‌مدت است و تاثیر آن بسیار گسترده‌تر است.

زمان لازم برای کسب رتبه از گوگل با سئو وب سایت

پاسخ مشخصی برای این‌که چه مدت زمانی لازم است تا سایت شما به طور کامل سئو شود و از گوگل رتبه بگیرد وجود ندارد. زیرا این امر به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد. به طور کلی مدت زمان سئو وب سایت به عوامل زیر بستگی دارد:

  • حوزه‌ی کاری و نوع کسب‌وکار؛
  • وضعیت رقبا؛
  • انتخاب کلید واژه؛
  • سابقه سایت و فعالیت‌های پیشین؛
  • نوع استراتژی سئو و محتوا.

هزینه سئو چگونه محاسبه می‌شود؟

لازم به ذکر است که ارائه‌ی یک قیمت واحد برای سئو کاری نشدنی است. زیرا قیمت سئو هر سایتی با سایت دیگر متفاوت است. درواقع پیش از ارائه قیمت، سایت مدنظر باید توسط کارشناس سئو بررسی شود. او در بررسی‌های خود به موارد مختلفی مانند وضعیت فنی و محتوایی سایت، کلمه کلیدی، حوزه کاری، وضعیت رقبا و موارد دیگر می‌پردازد. در نهایت قیمت مدنظر را به کارفرما اعلام می‌کند.

همان‌طور که مطالعه کردید سئو بر رشد سایت و در نهایت کسب‌وکار شما تاثیر بسیاری دارد. البته که نحوه انجام آن بسیار مهم است. به این معنا که انجام غیر اصولی آن باعث ایجاد خطا و آسیب به سایت می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که سئو وب سایت کاری تخصصی است و آن را باید به افرادی که متخصص این کار هستند، سپرد. اگر به دنبال شرکتی هستید که با اعتماد کامل از این‌که سایت‌تان به شکل درست و اصولی سئو شود، می‌توانید روی سپاروک حساب باز کنید. از همراهی شما تا انتهای این مقاله بسیار سپاسمندیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *