در دنیای امروز و رشد اینترنت، دیگر فقط اینکه شما وب‌سایت داشته باشید، مسئله‌ی اصلی نیست. بلکه همه‌ چیز یک گام جلوتر رفته و رقابت بر سر سئو سایت است. درواقع به دلیل افزایش تعداد وب‌سایت‌ها و محتواها، گوگل زمانی وب‌سایت شما را به مخاطبان نشان میدهد که به شکل درست و اصولی سئو شود. پس شما پس از  طراحی سایت با وردپرس  و با انجام مجموعه اقداماتی تحت عنوان سئو داخلی می‌توانید سایتتان را بهینه کنید. به این شکل موتورهای جستجوی گوگل به سادگی سایت شما را به عنوان سایت معتبر می‌شناسد و به کاربر نشان می‌دهند. در ادامه به روش‌های مختلف سئو داخلی می‌پردازیم.

سئو داخلی

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی به مجموعه‌ی اقداماتی گفته می‌شود که باعث بهینه سازی ساختار و محتوای سایت شما می‌شود. در چنین حالتی موتورهای جستجوگر گوگل خیلی راحت به بخش‌های مختلف سایت دسترسی پیدا می‌کنند. هدف از سئو داخلی، افزایش ترافیک و میزان کلیک روی سایت است. در نهایت باعث رتبه گرفتن سایت در صفحات اول گوگل می‌شود. به طور کلی به هر یک از کارهایی که داخل وب‌سایت انجام می‌گیرد و مدیر سایت امکان تغییر و دسترسی آن‌ها را دارد، سئو داخلی می‌گویند.

فکر میکنید سئو داخلی اهمیت دارد؟

سئو داخلی

چرا سئو داخلی مهم است؟

همان‌طور که می‌دانید موتورهای جستجوگر گوگل وظیفه‌ی یافت سایت‌های مرتبط با هدف جستجوی کاربران و نمایش آن‌ها را بر عهده دارند. این موتورهای جستجوگر بر اساس الگوریتم‌های خاصی به جستجو می‌پردازند. هدف از این‌کار نمایش سایت خوب و معتبر است. به همین دلیل اگر قصد دارید که سایتتان در گوگل رتبه بگیرد و همواره در صفحه‌ی اول گوگل باشید، باید این الگوریتم‌ها را رعایت کنید.

فاکتورهای سئو داخلی

همان‌طور که اشاره کردیم سئو داخلی دارای استراتژی‌ های خاصی است. در این بخش به طور کامل به معیارها و الگوریتم‌های مربوط به سئو داخلی می‌پردازیم.

 URL ( پیوند یکتا )

عنوان سئو

توضیحات متا

هدینگ‌ها

محتوا

لینک داخلی و خارجی

بهینه‌سازی تصاویر

توجه به تجربه کاربری بالا (UX)

سرعت صفحه

1. URL ( پیوند یکتا )

به آدرسی که می‌توانیم از طریق آن به صفحه‌ی موجود در اینترنت دسترسی پیدا کنیم URL یا پیوند یکتا گفته می‌شود. هر چه این آدرس کوتاه‌تر، واضح‌تر و دقیق‌تر باشد توسط موتورهای جستجوگر گوگل راحت‌تر شناسایی می‌شوند. اصولا توصیه می‌شود که کلمه‌ی کلیدی در ‌پیوند یکتا به کار رود. در نتیجه یکی از راه‌های بهبود سئو داخلی ایجاد یک پیوند یکتا کوتاه و مناسب است. زیرا کوتاهی پیوند یکتا باعث رتبه گیری از گوگل می‌شود. 

2. عنوان سئو

هر صفحه‌ای از سایت شما باید عنوان خاصی داشته باشد تا به این شکل توسط موتورهای جستجو یافت شود. این عنوان باید کوتاه، چشم‌ نواز و منحصر به‌ فرد باشد تا توجه کاربر را به خود جلب کند. هرچه این عنوان چشم‌ گیرتر باشد، کلیک بیشتری بر روی آن می‌شود و ترافیک سایت شما افزایش می‌یابد. در نتیجه یکی از کارهایی که برای بهینه‌سازی سئو باید انجام دهید، انتخاب عنوان سئو مناسب است.

3. توضیحات متا

این توضیحات خلاصه‌ای از محتوای صفحه‌ی مورد نظر است که باید متناسب با محتوای اصلی باشد در غیر این‌صورت  گوگل آن را  نامعتبر تشخیص می‌دهد. توضیحات متا به طور مستقیم در سئو داخلی تاثیر ندارد بلکه تاثیر آن به دلیل جذب مخاطب و افزایش میزان کلیک است.

4. هدینگ ( زیرعنوان )

برای ایجاد جذابیت و تاثیرگذاری بیشتر بر روی کاربر و نگهداری او در سایت باید در انتخاب زیرعنوان ها دقت زیادی به خرج دهید. این‌که محتوای شما زیرعنوان داشته باشد به گوگل نشان می‌دهد که شما سلسه‌ مراتب را رعایت کرده‌اید. در این صورت مخاطب می‌تواند به شکل واضح و روشن محتوای شما را متوجه شود و جای هیچ‌ گونه ابهامی نیز باقی نمی‌ماند. به طورکلی رعایت زیرعنوان راهی برای بهینه‌سازی سئو داخلی است.

5. محتوا

واضح است که هدف کاربران از جستجو در فضای وب برطرف سازی نیازی خاص و یا پاسخ به سوالات ذهنی خود است. به همین دلیل باید به محتوای سایت خود توجه کنید. از آن‌جایی که گوگل به دنبال ارائه‌ی محتواهای با کیفیت است پس لازم است که محتوای مناسبی را به کار بگیرید. ضمن این‌که یکی از اصول رعایت سئو داخلی محتوای مناسب است. به‌طور‌کلی برای یک محتوای سئویی لازم است که موارد زیر را در تولید محتوای خود رعایت کنید:

  • محتوا کامل و واضح باشد؛
  • ارائه‌ی محتوای عمیق و با کیفیت و پاسخ به سوالات کاربران؛
  • به کاربری تعداد کلمه ‌کلیدی به تعداد لازم؛
  • استفاده از مشتقات کلمه‌ کلیدی؛
  • حفظ تناسب محتوای تولیدی با هدف جستجوی کاربر؛
  • ارائه‌ی محتواهای به‌روز و جدید؛
  • برخورداری از خوانایی بالا.

6. لینک داخلی و خارجی

یکی از راه‌های ایجاد سئوی داخلی بهینه، لینک‌های داخلی و خارجی است. لینک‌دهی اصولی سایت شما را از حالت ایستا خارج می‌کند و حالت پویایی به آن می‌دهد. این کار باعث ایجاد ارتباط بین صفحات مختلف می‌شود. لینک‌دهی خارجی دارای اهمیت زیادی است ولی فراموش نکنید که لینک‌دهی داخلی نیز به همان اندازه دارای اهمیت است. این نوع لینک‌دهی حکم یک نقشه را دارد که صفحات به شکل شاخه‌ای به یکدیگر وصل می‌شوند. ضمن این‌که لینک‌دهی داخلی باعث می‌شود که کاربر بدون ترک سایت مدت زمان زیادی را در سایت شما باقی بماند و جواب سایر سوالات‌شان را دریافت کند.

7. بهینه سازی تصاویر

توجه کنید که بهینه‌سازی عکس‌ها و تصاویر نیز در راستای اصول سئوی داخلی است و باعث رشد سایت شما می‌شود. در وهله‌ی اول باید توجه کنید که عکس‌ها و تصاویری که بر روی سایت بارگذاری می‌کنید حجم زیادی نداشته باشند. ضمن این‌که توجه به متن زیر عکس‌ها که به tag alt یا متن جایگزین نیز معروف است جزء ضروریات سئو داخلی است. این ویژگی باعث می‌شود که کاربرانی که موفق به مشاهده عکس نمی‌شوند با مشاهده متن از محتوا و موضوع آن مطلع شوند. همچنین متن جایگزین در میزان رتبه گیری سایت تاثیر دارد. البته که فراموش نکنید در متن جایگزین عکس حتما کلمه‌ی کلیدی مورد نظر را به کار ببرید.  

8. توجه به UX ( تجربه رابط کاربری )

اولین چیزی که توجه کاربر را پس از ورود به سایت شما جلب می‌کند، نوع گرافیک و ظاهر سایت است. در این میان توجه به تجربه کاربری جزء موارد مهمی است که باعث بهینگی سئو داخلی سایت شما می‌شود. زیرا تعامل کاربر را افزایش می‌دهد و این امر باعث افزایش ترافیک سایت‌ تان می‌شود. در طراحی UX باید به مواردی مانند ساختار پیوند یکتا، طرح منو، سربرگ، فوتر( پاورقی )، صفحه با موبایل و سرعت صفحه توجه زیادی کرد. 

9. سرعت صفحه

اگر سایت شما محتوای عالی داشته باشد ولی از سرعت مناسبی برخوردار نباشد تمام زحمات شما به باد خواهد رفت. زیرا در دنیای پر شتاب امروزی کاربران آن‌قدر وقت و حوصله ندارند که منتظر بمانند تا سایت بارگذاری شود. به همین دلیل خیلی سریع دکمه‌ی خروج را می‌زنند و سراغ سایت دیگری می‌روند. در نتیجه یکی از راه‌های بهینه‌سازی سئو داخلی افزایش سرعت صفحات سایت است.

همان‌طور که مطالعه کردید طراحی و راه‌اندازی سایت قدم اول است و بعد از آن باید اقدام به سئو سایت کنید. درواقع بدون انجام عملیات سئو داخلی سایت شما راه به جایی نمی‌برد و هیچ‌گاه در گوگل دیده نمی‌شود. در نتیجه با توجه به اصولی که در این مقاله اشاره کردیم اقدام به بهینه‌سازی سئو داخلی سایت خود کنید تا از گوگل رتبه دریافت کنید.

 هرچند از آن‌جایی که گوگل مدام در حال آپدیت شدن و ارائه‌ی نسخه‌های جدیدتری از خود است اصول سئو نیز تغییر می‌کند. پس بهتر است که این کار را به متخصص سئو بسپارید و خیال‌تان از درخشیدن در گوگل راحت کنید. ما در سپاروک پدیده داده پردازان می‌توانیم به سادگی و با رعایت اصول سئو داخلی سایت شما را به لینک اول گوگل تبدیل کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *