یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر روی سئو سایت، سرعت سایت است. درواقع یکی از معیارهای گوگل برای رتبه‌دهی به سایت شما، سرعت سایت‌تان است. هرچه سایت شما از سرعت بالایی برخوردار باشد کاربرپسندتر است. زیرا سرعت سایت علاوه بر این‌که روی سئو تاثیر دارد، رابطه‌ی مستقیمی نیز با نحوه عملکرد کاربر دارد. چون سایت‌هایی با سرعت بالا برای کاربران خوشایندتر هستند. با این‌حال روش‌های مختلفی برای افزایش سرعت سایت وردپرسی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

افزایش سرعت سایت

اهمیت افزایش سرعت سایت

در دنیای آنلاین و رقابتی امروزی، سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا این عامل  به طور مستقیم  با میزان صبر و تحمل کاربران در ارتباط است. انسان‌ امروزی صبر و حوصله‌ این را ندارد که مدت‌ها پای سایت شما بنشیند تا لود شود. زمانی که با چنین مسئله‌ای مواجه شود سریع سایت شما را ترک می‌کند و سراغ سایت رقیب می‌رود. در چنین حالتی نرخ بانس ریت سایت‌تان افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر کاربران در سایت شما باقی نمی‌مانند و سایت شما رتبه کم‌تری از گوگل دریافت می‌کند و در نتیجه در گوگل به نمایش در نمی‌آید. به طور کلی اهمیت افزایش سرعت سایت به دلایل زیر است:

  • افزایش رتبه‌ سایت؛
  • کاهش نرخ بانس ریت؛
  • افزایش رضایت کاربران.
افزایش سرعت سایت

راهکارهای افزایش سرعت سایت

از آن‌جایی که سرعت سایت اهمیت بالایی دارد، تمامی مدیران سایت‌ها سعی می‌کنند که سرعت سایت خود را افزایش دهند و از گوگل رتبه بهتری دریافت کند. به همین دلیل راهکارهایی برای افزایش سرعت سایت‌ وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • 1. استفاده از قالب بهینه
  • 2. بهره‌گیری از هاست مناسب
  • 3. بهره‌گیری از افزونه کش
  • 4. بهینه‌سازی تصاویر
  • 5. بازطراحی و حذف المان‌ها و افزونه‌های اضافی
  • 6. پرهیز از ریدایرکت
  • 7. حذف CSS و HTMLهای غیرضروری
  • 8. عدم استفاده از چند سیستم آمارگیر
  • 9. بهره‌گیری از G-Zip
  • 10.استفاده از Expires و Cache-Control در هدر
افزایش سرعت سایت

1. استفاده از قالب بهینه

انتخاب یک قالب بهینه و کارآمد از مهم‌ترین و اولین کارهایی است که باید انجام گیرد. استفاده از قالب مناسب و بهینه دست شما را برای طراحی و سئو سایت باز می‌گذارد. ضمن این‌که روی سرعت سایت‌تان نیز تاثیر مستقیمی دارد. پس هنگام انتخاب قالب عجله نکنید و با صبر و تأمل بیش‌تری قالب مدنظرتان را انتخاب کنید. 

2. بهره‌گیری از هاست مناسب

هاست یا فضای میزبانی، به محل ذخیره‌سازی اطلاعات سایت شما گفته می‌شود. به بیان دیگر هر سایتی به یک هاستینگ متصل است که تمامی اطلاعات و داده‌های سایت را در یک دیتا‌سنتر حفظ و نگهداری می‌کند. در این میان هرچه این دیتاسنتر از نظر جغرافیایی نزدیک‌تر باشد در سرعت سایت مؤثر است. البته برای حل این مشکل می‌توانید از CDN استفاده کنید. CDN داده‌های شما را در سرورهای جهانی حفظ می‌کند. پس نوع هاست و کیفیت آن روی سرعت سایت تاثیر مستقیمی دارد.

3. بهره‌گیری از افزونه کش

یکی از راهکارهای مهم برای افزایش سرعت سایت، استفاده از افزونه کش است. در واقع به کمک کش می‌توانید نسخه‌هایی از سایت خود را ذخیره کنید. با این کار دیگر نیازی نیست تا سرور یک صفحه وب ایجاد کند. با نصب افزونه کش این فرآیند ساده‌تر طی می‌شود.

4. بهینه‌سازی تصاویر

نکته دیگری که  باید برای بالا بردن سرعت سایت‌تان به آن توجه کنید حجم تصاویر است. زیرا تصاویر حجم زیادی از سایت شما را به خود اختصاص می‌دهند. پس بهتر است حجم تصاویر را بهینه  و اصطلاحا فشرده کنید و با حجم کم‌تر آن‌ها را در سایت آپلود کنید. یکی از افزونه‌هایی که می‌توانید روی سایت‌تان نصب کنید تا تصاویر را فشرده کند، wp Smush است. ضمن این‌که فرمت تصاویرتان باید JPG، PNG و GIF باشد.

5. بازطراحی و حذف المان‌ها و افزونه‌های اضافی

برای افزایش سرعت لود سایت باید هرآن‌چه که در سایت شما اضافه است مانند المان‌ها، عناصر و افزونه‌های مختلف را پاک کنید. عناصری مانند فونت‌ها، ابزارها و المان‌هایی که قدیمی هستند و نیازی به آن‌ها ندارید. ضمن این‌که برخی از افزونه‌های اضافی باعث بهینه‌سازی سایت‌تان می‌شود.

6. پرهیز از ریدایرکت

یکی از عواملی که باعث کاهش سرعت سایت می‌شود، ریدایرکت بیش از حد است. زیرا با هر ریدایرکتی که انجام می‌گیرد، یک درخواست HTTP ایجاد می‌شود. با افزایش این درخواست‌ها سرعت سایت کاهش می‌یابد. در نتیجه باید تا جای امکان از ریدایرکت اضافی پرهیز کنید.

7. حذف CSS و HTMLهای غیرضروری

قالب سایت‌های وردپرس و جوملا با امکانات متنوعی طراحی می‌شود. واضح است که تمامی آن‌ها به درد سایت شما نمی‌خورد. به همین دلیل بهتر است که کدهای اضافی را حذف کنید تا به این صورت سرعت سایت را کاهش دهید. ضمن این‌که با ترکیب چندین فایل CSS  و JavaScript در یک فایل، درخواست‌های HTML را کاهش می‌دهید.

8. عدم استفاده از چند سیستم آمارگیر

برای آمارگیری از بازدیدها و و پیگیری و آنالیز آن‌ها بهتر است که از یک سیستم آمارگیری استفاده کنید. درواقع استفاده همزمان از چند سیستم آمارگیر باعث کاهش سرعت سایت می‌شود.

9. بهره‌گیری از G-Zip

برای فشرده‌سازی فایل‌های سایت می‌توانید از G-Zip استفاده کنید. در نتیجه‌ی این امر سایت شما بهینه می‌شود و در نهایت سرعت سایت افزایش می‌یابد.

10. استفاده از Expires و Cache-Control در هدر

برای این‌که محتوا و فایل‌های سایت خود را قابل کش کنید می‌توانید از Expires  برای مطالب ثابت و از Cache- Control برای مطالب متغیر استفاده کنید. این کار باعث کاهش درخواست‌های HTTP به سرور می‌شود و در نهایت سرعت سایت بالا می‌رود.

همان‌طور که مطالعه کردید سرعت سایت یکی از عوامل مهم و مؤثر در رتبه‌دهی گوگل به سایت شما است. پس باید برای افزایش سرعت سایت خود فکری کنید. روش‌های مختلفی برای این امر وجود دارد که ما در این مقاله به تعدادی از مهم‌ترین روش‌ها پرداختیم. با به‌کارگیری این روش‌ها سرعت سایت خود را افزایش دهید و از حضور در لینک‌های اول گوگل لذت ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *