از زمانی که گوشی‌های موبایل تبدیل به یک ابزار اصلی برای افراد شده‌اند بسیاری از بخش‌های طراحی و ساخت وب‌سایت‌هارا نیز تحت‌تاثیر قرار داده‌اند. چون‌که بیش‌تر کاربران با گوشی‌های خود به جستجو و وب‌گردی در گوگل می‌پردازند، باید این نکته را در طراحی سایت در نظر گرفت.به همین دلیل در سال‌های اخیر طراحی سایت با مبحث جدیدی با عنوان طراحی سایت ریسپانسیو روبه‌رو است. در این مقاله همراه ما باشید تا به طور کامل به این موضوع و اهمیت آن  بپردازیم.

طراحی سایت ریسپانسیو

منظور از طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

امروزه کاربران گشت‌وگذار اینترنتی‌شان را با سیستم‌های مختلف مانند کامپیوتر، تبلت و یا موبایل انجام می‌دهند. از آن‌جایی که هر یک از این دستگاه‌ها ابعاد مختلفی دارند، سایت شما نیز باید به گونه‌ای طراحی شود که متناسب با این دستگاه‌ها باشد. 

به این نوع سایت‌هایی که علاوه بر کامپیوتر، متناسب با دستگاه‌های دیگر نیز است، سایت ریسپانسیو (Responsive) و یا واکنش‌گرا می‌گویند. در واقع در این نوع طراحی سایت، با تغییر چیدمان عناصر در دستگاه‌های مختلف، کیفیت سایت‌ حفظ می‌شود.

 به این معنا که دیگر نیاز نیست کاربر زوم کند و یا مدام اسکرول کند تا به بخش مورد نظر دسترسی پیدا کند. بلکه هر آن‌چه که کاربر به دنبال آن است با چیدمان متناسب با آن دستگاه در اختیارش قرار می‌گیرد. 

درواقع سایت شما کاملا بهینه و مناسب می‌شود و منجر به رضایت و تجربه خوب کاربر از حضور در سایت شما می‌شود. پس طراحی سایت ریسپانسیو بستگی زیادی به تجربه و خلاقیت طراح دارد.

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو

همان‌طور که پیش‌تر نیز مطرح شد، طراحی سایت ریسپانسیو یکی از ضرورت‌های طراحی سایت است. زمانی‌که شما سایتی را طراحی می‌کنید باید آن را برای تمامی دستگاه‌ها بهینه کنید تا استفاده از آن راحت‌تر شود. به طور کلی طراحی سایت ریسپانسیو به دلایل زیر اهمیت دارد:

مزایای طراحی سایت ریسپانسیو

اگر هنوز به ضرورت طراحی سایت ریسپانسیو ایمان نیاورده‌اید شاید لازم است تا درباره‌ی مزایای گسترده‌ی این نوع سایت‌، بیش‌تر بدانید. در ادامه به مزایای سایت واکنش‌گرا می‌پردازیم.

پویایی سایت

از آن‌جایی که سایت ریسپانسیو کاملا با دستگاه‌های مختلف هماهنگ و متناسب است، پس افراد بیش‌تری به آن مراجعه می‌کنند. ضمن این‌که سایت ریسپانسیو باعث افزایش رضایت کاربر و احساس بهتر در او  می‌شود. این امر باعث افزایش بازدید، فروش و به طور کلی پویایی سایت‌تان می‌شود.

انعطاف‌پذیری بالا ویژگی منحصربه‌فرد سایت ریسپانسیو

سایت‌هایی که به شیوه ریسپانسیو طراحی می‌شوند، انعطاف بالایی دارد. درواقع در این نوع طراحی شما امکان این را دارید که در گوشی موبایل، بخش‌هایی از سایت را نمایش ندهید. و یا این‌که نوع چیدمان خود را تغییر دهید.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه طراحی

پیش از این‌که طراحی سایت واکنش‌گرا مطرح شود، برای نمایش سایت در هر دستگاهی یک قالب جدید طراحی می‌شد. این امر باعث صرف هزینه و زمان زیادی می‌شد. در حالی‌که در طراحی سایت واکنش‌گرا با انجام تنظیمات خاصی، می‌توانید سایت‌تان را متناسب با انواع دستگاه‌ها کنید. این امر باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

رقابت با رقبا

از آن‌جایی که سایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو کاملا متناسب با دستگاه‌های مختلف است، پس افراد بیش‌تری امکان مراجعه به سایت شما را دارند. این امر یک مزیت رقابتی بزرگ برای شما محسوب می‌شود. در حالی‌که عدم توجه به این نوع طراحی سایت، به معنای از دست دادن مخاطبان بالقوه است.

افزایش میزان بازدید و افزایش رتبه سایت

زمانی که سایت شما ریسپانسیو می‌شود یعنی برای تمامی دستگاه‌ها بهینه می‌شود. پس با دستگاه‌ها‌ی مختلف مانند کامپیوتر‌ها، انواع گوشی‌های موبایل و تبلت می‌توان به آن دسترسی داشت. در نتیجه افراد بیش‌تری به سایت شما مراجعه می‌کنند و ترافیک سایت‌تان افزایش می‌یابد. طبیعی است که افزایش بازدید سایت‌تان روی فروش شما نیز تاثیر می‌گذارد. درواقع افراد تلاش می‌کنند با ترفندهای مختلف برای سایت خود ترافیک ایجاد کنند تا فروش خود را بیش‌تر کنند.

ضمن این‌که شما با طراحی سایت ریسپانسیو به مخاطبان خود احترام می‌گذارید و گوگل متوجه این امر می‌شود و رتبه سایت شما را افزایش می‌دهد.

قطعا تا به این‌جا متوجه اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو شده‌اید. درواقع ما در زمانه‌ای به سر می‌بریم که تکنولوژی غوغا می‌کند و برای موفقیت باید پابه‌پای آن پیش رفت. پس در چنین شرایطی عدم توجه به سایت واکنش‌گرا، باعث می‌شود که بخش عمده‌ای از مخاطبان خود را از دست ‌دهید.

در نهایت برای برخورداری از سایت ریسپانسیو باید طراحی سایت‌تان را به یک تیم حرفه‌ای بسپارید.

 در این میان می‌توانید با اعتماد به شرکت سپاروک، یک وب سایت حرفه‌ای تحویل بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *