همان‌طور که می‌دانید گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد هر کشوری است. به نوعی اقتصاد و به طور کلی حیات برخی مناطق به صنعت توریسم بستگی دارد. از سوی دیگر امروزه استقبال عمومی از سفر بسیار زیاد است. زیرا به طور کلی شیوه‌های سفر آسان‌تر از گذشته است. در این امر برگزاری تورهای مختلف به سراسر دنیا، رشد اینترنت و اشتراک‌گذاری تجربه‌های سفر توسط بسیاری از افراد تاثیرگذار است. البته نباید از میل ذاتی بسیاری از افراد برای ماجراجویی و گشت‌وگذار در جای‌جای دنیا غافل شد. با توجه به این موارد طراحی سایت گردشگری بسیار اهمیت دارد. زیرا همان‌طور که اشاره کردیم این روزها، اکثر مسافران قبل از آغاز سفر، اطلاعات لازم را از طریق اینترنت جستجو می‌کنند. این امر نشان‌دهنده‌ی اهمیت طراحی سایت‌ برای کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری است.

طراحی سایت گردشگری

اهمیت طراحی سایت گردشگری

طراحی سایت گردشگری از چندین نظر دارای اهمیت است که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم:

راهی برای جلب اعتماد افراد؛

سرویس‌دهی شبانه‌روزی به کاربران؛

فرصتی برای مقایسه تورهای مختلف گردشگری؛

افزایش تعداد گردشگران و توسعه صنعت توریسم؛

تسهیل فرآیند رزرو و تهیه‌ی بلیت و اجاره اقامتگاه و هتل؛

آشنایی ملموس افراد با مقاصد گردشگری پیش از آغاز سفر؛

معرفی و ارائه‌ی اطلاعات گردشگری و افزایش آگاهی عمومی؛

راهی برای ایجاد تحول در کسب‌وکارهای وابسته به صنعت توریسم؛

افزایش میزان فروش و درآمد کسب‌وکارهای وابسته به صنعت توریسم؛

ایجاد شرایطی مطلوب برای کاربران جهت برنامه‌ریزی سفر و کسب تجربه خاطره‌انگیز.

طراحی سایت گردشگری برای چه گروه‌هایی اهمیت دارد؟

لازم به ذکر است که طراحی سایت گردشگری برای چندین گروه دارای اهمیت بالایی است. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

طراحی سایت گردشگری

بنگاه‌ها و آژانس‌های گردشگری

اولین گروه که باید اقدام به طراحی وب‌سایتی قوی کنند، آژانس‌های مسافرتی هستند. مسئله این است که در دنیای آنلاین امروزی که از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین کارها به شکل اینترنتی پیش می‌رود، نمی‌توان به شکل سنتی اقدام به تجارت کرد. درواقع همزمان با جریان آب باید پیش رفت و جریان آب در دنیای توریسم استفاده‌ی درست و همه‌جانبه از امکانات اینترنت است. از این‌رو اولین قدم برای ورود به این فضا، طراحی سایتی متناسب با اصول گردشگری است.

گردشگران

همان‌طور که اشاره کردیم امروزه دیگر مانندگذشته نیست که افراد بدون اطلاعات چندانی دل به کوه و دشت و بیابان می‌زدند. بلکه افراد پیش از سفر به مکانی خاص ابتدا به طور کامل درباره‌ی آن مکان تحقیق می‌کنند. نقاط دیدنی، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، مسیر و نوع وسیله‌ی نقلیه را مشخص می‌کنند و سپس با خیالی آسوده پا به جاده می‌گذارند. مهم‌ترین منبع برای کسب اطلاعات، سایت‌های گردشگری است.

سرمایه‌گذاران

از سوی دیگر هر منطقه‌‌‌ی توریستی نیاز به زیرساخت‌های خاصی از جاده مناسب گرفته تا اقامتگاه‌ و رستوران و … است. اصولا همیشه ردپای سرمایه‌گذارنی در مناطق گردشگری دیده می‌شود که زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کنند. بدون شک این سرمایه‌گذاران برای کسب سود و رسیدن به اهداف خود نیاز به انجام تبلیغات و معرفی منطقه‌ی موردنظر دارند. از این‌رو لازم است تا اقدام به طراحی  سایت‌ گردشگری کنند و در آن اقدام به معرفی  جاذبه‌های منطقه موردنظر بپردازند.

مهم ترین نکات طراحی سایت گردشگری

طراحی سایت گردشگری

نکات مهم در طراحی سایت گردشگری

طراحی سایت دارای اصول خاصی است و بدون توجه به آن‌ها، امکان رشد و رقابت با رقبا در فضای اینترنت وجود ندارد. در این بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین نکاتی که هنگام طراحی سایت گردشگری باید به آن‌ها توجه کنید؛ بپردازیم.

طراحی ریسپانسیو

فراموش نکنید که بیش‌تر کاربران سرچ‌های خود را با گوشی‌ انجام می‌دهند. در نتیجه به برخورداری سایت خود از قابلیت ریسپانسیو توجه کنید. به این معنا که سایت شما باید واکنش‌گرا باشد و علاوه بر کامپیوتر در گوشی‌های مختلف و تبلت نیز به خوبی به نمایش درآید. در غیر این صورت چیدمان عناصر سایت‌تان بهم می‌ریزد و علاوه بر کاهش زیبایی ظاهری، عملکرد سایت نیز دچار مشکل می‌شود.

تجربه کاری سایت

سایت شما باید به گونه‌ای طراحی شود که امکان تعامل کاربر را افزایش دهد. به این معنی که بخش‌های مهم و مورد نیاز کاربر به سادگی قابل دسترسی باشد  و به درستی نمایش داده شوند. برای مثال بخش رزرو  بلیت وسیله نقلیه و یا هتل و اقامتگاه، جزء بخش‌های مهم هر سایت گردشگری است. از این نظر باید این بخش و نحوه‌ی رزرو و پرداخت به سادگی قابل دسترسی و انجام باشد  و کاربر دچار سردرگمی نشود.

تدوین استراتژی مناسب

نکته‌ی مهم که پیش از هر کاری باید به آن توجه کنید، تدوین استراتژی دقیق است. شما برای موفقیت در دنیای آنلاین، بدون برخورداری از استراتژی خاص نمی‌توانید راه به جایی ببرید. از این‌رو پیش از آغاز کار باید استراتژی خود را تدوین کنید. این استراتژی مشخص می‌کند که تمرکز شما در چه بخشی از صنعت توریسم است. آیا فقط می‌خواهید به معرفی جاذبه‌ها بپردازید و یا قصد راه‌اندازی آژانس مسافرتی دارید؟ تمرکز شما روی چه نوع گردشگری است؟ گردشگری شما بین‌اللملی است و یا فقط روی گردشگری داخلی تمرکز دارید؟ برای هر یک از برنامه‌های خود چه ایده‌ی خلاقانه‌ای دارید؟ چطور می‌خواهید از رقبا پیشی بگیرید؟ مزیت رقابتی شما چیست؟ و … . زمانی که استراتژی خود را تدوین کنید، متوجه می‌شوید که سایت شما نیاز به چه امکاناتی دارد و لازم است که هنگام طراحی و راه‌اندازی سایت خود به چه نکاتی توجه کنید.

توجه ویژه به ظاهر سایت

نکته‌ی مهم دیگری که در طراحی سایت گردشگری باید به آن توجه ویژه‌ای کنید، ظاهر سایت است. هر سایتی با توجه به نوع کسب‌وکار متفاوت است. انتظار از سایت‌های گردشگری این است که دارای ظاهری جذاب و کاربرپسند باشند. به نوعی شما باید گردشگری را از سایت خود آغاز کنید. یعنی سایت شما از نظر ظاهری به حدی جذاب باشد که کاربر ترجیح بدهد مدتی را در سایت بچرخد و سری به بخش‌های مختلف آن بزند. برای ایجاد ظاهری زیبا و جذاب باید به رعایت نکات زیر توجه کنید:

طراحی سایت گردشگری

برخورداری از امکان رزرو آنلاین

امروزه تمامی کارها به شکل آنلاین انجام می‌شوند. افراد نیز ترجیح می‌دهند به جای حضور در آژانس مسافرتی و انجام فرآیند رزرو، کلیه‌ی مراحل را به شکل آنلاین انجام دهند. از این‌رو ضروری است که در طراحی سایت گردشگری به این موضوع توجه کنید و امکان رزرو آنلاین را برای آن ایجاد کنید.

ارائه‌ی محتوای جذاب و کاربردی

سایت گردشگری خوب، سایتی است که اطلاعات دقیق و کاملی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند شامل جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها، رستوران‌ها، فعالیت‌های تفریحی و اطلاعات مربوط به حمل‌و‌نقل محلی، واحد رایج پول، زبان مردم، آداب ‌و رسوم و آئین‌های خاص و … باشد. فراموش نکنید که کاربر سراغ سایت شما آمده تا اطلاعات کاملی درباره‌ی یک منطقه‌ و یا جاذبه‌ی گردشگری دریافت کند. بدون شک در صورتی که محتوای شما جذاب و کامل نباشد مخاطب سراغ سایت دیگری می‌رود. البته محتوای شما نیز نباید به ‌قدری طولانی باشد که حوصله‌ی مخاطب سر برود. فراموش نکنید که نحوه‌ی ارائه‌ی اطلاعات باید به اندازه‌ی خود جاذبه‌ی گردشگری جذاب و خواندنی باشد. به گونه‌ای که کاربر تشویق به بازید از آن شود.

در نهایت طراحی سایت گردشگری یکی از مهمترین عوامل برای جذب مشتریان و تبلیغ خدمات یک شرکت گردشگری است. زیرا یک وب‌سایت جذاب و کاربرپسند می‌تواند به آژانس مسافرتی کمک کند تا مشتریان بیش‌تری را جذب کند. طراحی وب‌سایت گردشگری دارای ملزومات خاصی است و باید در طراحی آن به نکات خاصی توجه شود. مانند استفاده از تصاویر با کیفیت و جذاب، ارائه‌ی اطلاعات دقیق و کامل در مورد جاذبه‌های گردشگری، تورها، هتل‌ها، خدمات  و … . همچنین امکاناتی مانند رزرو آنلاین، نظرات مشتریان، واحد پشتیبانی و اطلاع‌رسانی از آخرین تخفیفات و پیشنهادات ویژه نیز باید در سایت موجود باشد. در نهایت، طراحی سایت باید به گونه‌ای باشد که تجربه مشتریان را بهبود بخشد و آن‌ها را به استفاده از خدمات شما ترغیب کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *