پیش از این‌که گوگل تا به این اندازه رشد کند و مطرح شود، کسب‌وکارها شیوه‌های مختلفی برای تبلیغات داشتند. اصولا از نصب بنر و یا پخش تراکت برای جذب مشتری استفاده می‌کردند. از طرف دیگر افرادی که به دنبال کالا و یا خدمات خاصی بودند با تحقیق از اطرافیان، مرکزی که خدمات موردنظرشان را ارائه می‌داد، پیدا می‌کردند. این درحالی است که با رشد کسب‌وکارهای آنلاین از یک سو و توسعه گوگل از سوی دیگر، کسب‌وکارها با تغییرات مهمی روبه‌رو شدند. درواقع کسب‌وکارهایی که وابسته به موقعیت مکانی هستند با رعایت سئو محلی و یا لوکال سئو به سادگی می‌توانند خودشان را به مشتری‌های خود بشناسانند. به طور کلی با رعایت لوکال سئو هم فروش افزایش می‌یابد و هم این‌که نیازهای افراد در محله و منطقه‌ی خودشان به خوبی رفع می‌شود. در این مقاله به طور کامل به این موضوع و روش‌های آن می‌پردازیم.

لوکال سئو چیست؟

اگر کسب‌وکار شما صرفا در یک محدوده جغرافیایی خدمات ارائه می‌دهد قطعا برای شما مهم است که ساکنان آن منطقه شما را بشناسند. برای مثال اگر کسب‌وکار شما در شهر تهران است پس باید شهروندان این شهر با کسب‌وکار شما آشنا شوند تا در نهایت تبدیل به مشتری شوند. البته که این موضوع در شهرهای بزرگ، منطقه به منطقه نیز اهمیت پیدا می‌کند. این امر در رابطه با رستوران‌ها و کافه‌ها، مطب‌های پزشکی و بسیاری دیگر از مشاغل صدق می‌کند. زیرا امروزه بیش‌تر افراد برای رفع نیاز‌های گوناگون خود و استفاده از کالاها و خدمات از طریق جست‌وجوهای محلی اقدام می‌کنند. پس شما باید وب‌سایت‌تان را به گونه‌ای سئو کنید که افرادی که از نظر جغرافیایی به شما نزدیک هستند سراغ‌تان بیایند. 

سئو محلی به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌های بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجوگر گوگل اشاره دارد. این استراتژی به کسب و کارها کمک می‌کند تا در نتایج جست‌وجوی محلی بهتر دیده شوند و بیشترین ترافیک ممکن را به وب‌سایت و فروشگاه‌های خود ایجاد کنند. درواقع بهینه‌سازی محلی سایت این امکان را می‌دهد که موقعیت و اطلاعات کسب‌وکارها به صورت آنلاین در اختیار مشتری قرار گیرد. به عبارت دیگر به کلیه‌ی اقداماتی که انجام می‌شود تا مکان جغرافیایی برای خزنده‌ها و ربات‌های گوگل قابل شناسایی باشد لوکال سئو می‌گویند. این نوع بهینه‌سازی برای برخی مشاغل بسیار مهم و کاربردی است.

فرق جست‌وجو محلی با جست‌وجو غیرمحلی

همان‌طور که اشاره کردیم برخی کسب‌وکارها به موقعیت مکانی وابسته هستند. به همین دلیل این نوع کسب‌وکارها هنگام جست‌وجو توسط کاربران همراه با موقعیت مکانی خاص جست‌وجو می‌شوند. برای مثال گاهی کاربران فقط دنبال یک کسب‌وکار فارغ از محل مکانی آن هستند. ولی گاهی مکان جغرافیایی مهم می‌شود. مانند «کافه در غرب تهران». از این‌رو گوگل تنها کافه‌هایی را نمایش می‌دهد که در غرب تهران قرار دارند. به نوعی با نوع سرچ کاربر، گوگل متوجه نیاز کاربر می‌شود و به همین دلیل تنها نتایجی را نمایش می‌دهد که کاربر نیاز دارد. از این‌رو سئو محلی می‌تواند نقش پررنگی در کسب رتبه از موتورهای جست‌وجوگر گوگل ایفا کند.

چرا سئو محلی اهمیت دارد؟

قطعا تا به این‌جا متوجه اهمیت لوکال سئو شده‌اید. با این‌حال در این بخش به طور کامل به بررسی اهمیت این موضوع می‌پردازیم.

  • تعیین بازار هدف دقیق‌تر؛
  • آسانی تکنیک‌های لوکال سئو؛
  • بالا بودن نرخ تبدیل کاربر به مشتری؛
  • افزایش جست‌وجوی اینترنتی کسب‌وکارها؛
  • نرخ بالای میزان جست‌وجوهای محلی توسط کاربران؛
  • رقابت با سایت‌ها و کسب‌وکارها در یک محدوده مشخص جغرافیایی و افزایش شانس موفقیت؛

تعیین بازار هدف دقیق‌تر؛

نرخ بالای میزان جست‌وجوهای محلی توسط کاربران؛

افزایش جست‌وجوی اینترنتی کسب‌وکارها؛

آسانی تکنیک‌های لوکال سئو؛

رقابت با سایت‌ها و کسب‌وکارها در یک محدوده مشخص جغرافیایی و افزایش شانس موفقیت؛

بالا بودن نرخ تبدیل کاربر به مشتری؛

روش‌‌های لوکال سئو

بدون شک روش‌های مختلفی برای بهینه‌سازی سایت از نظر محلی وجود دارد. ولی پیش از هر اقدامی لازم است تا سایت شما از نظر فنی و زیرساختی در شرایط مناسبی باشد. ضمن این‌که لوکال سئو باید در راستای سئو اصلی سایت شما انجام شود. در غیر این صورت نمی‌توانید انتظار کسب رتبه در گوگل شوید. به عبارت دیگر سئو محلی مجموعه‌ای از گام‌ها است که در نهایت به رشد سایت و کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

  • انتخاب کلمات کلیدی دقیق
  • نمایش در دایرکتوری‌های محلی
  • بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی
  • نمایش نقد و نظرات کاربران
  • بهینه‌سازی گوگل مپ و گوگل بیزینس وب‌سایت

انتخاب کلمات کلیدی دقیق

یکی از روش‌های مهم سئو محلی، بهبود و بهینه‌سازی صفحه وبسایت شما برای کلمات کلیدی محلی است که مردم در جست‌وجوهای خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل باید کلمات کلیدی محلی در عنوان، متن و توضیحات وب‌سایت شما اضافه شود. همچنین، ایجاد محتوای مناسب و متنوع برای جذب مخاطبان محلی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

نمایش در دایرکتوری‌های محلی

حتما اطلاع دارید که تعدادی سایت معتبر وجود دارد که به طور تخصصی به معرفی کسب‌وکارهای خاص می‌پردازند. بدون شک حضور در این لیست‌ها روشی برای سئو لوکال است.  به عبارت دیگر از دیگر کارهایی که برای سئو محلی باید انجام دهید، ثبت نام در سایت‌های دایرکتوری است.  شما در این سایت‌ها برای کسب‌وکار خود پروفایل تشکیل می‌دهید و به سایت خود بک‌لینک محلی می‌دهید.

بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی

امروزه کاربران وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌گذرانند. از این‌رو برای پیدا کردن مراکز مدنظر خود در این شبکه‌ها جست‌وجو می‌کنند. به همین دلیل لازم است تا نقشه و موقعیت جغرافیایی کسب‌وکارتان را در این شبکه‌ها مشخص کنید. همچنین استفاده از هشتگ‌های محلی مناسب نیز باعث می‌شود که در جست‌وجوهای کاربران دیده شوید.

نمایش نقد و نظرات کاربران

با وجود شکل‌گیری روش‌های مختلف بازاریابی، هنوز هم روش دهان به دهان بهترین روش است. به همین دلیل نظر کاربران درباره‌ی کسب‌وکار شما بسیار مهم است. زیرا افراد بعد از جست‌وجو کسب‌وکار مدنظر برای انتخاب، به بخش نظرات مراجعه می‌کنند. بدون شک نظرات در انتخاب نهایی آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل اگر از کیفیت محصولات و خدمات خود کاملا مطمئن هستید از مشتری‌های خود بخواهید که نظرات خود را ثبت کنند.

بهینه‌سازی گوگل مپ و گوگل بیزینس وب‌سایت

در کنار روش‌هایی که یاد شد فراموش نکنید که حتما کسب‌وکار خود را در گوگل مپ و گوگل بیزینس ثبت کنید. در این مرحله باید اطلاعات کامل مانند آدرس دقیق، نام و مشخصات کسب‌وکار و آدرس سایت‌تان را ثبت کنید. با انجام این کارها موتورهای جست‌وجوگر گوگل راحت‌تر شما را پیدا می‌کنند. در نتیجه می‌توانید از آن‌ها رتبه کسب کنید. ضمن این‌که در جلب اعتماد کاربران نیز مؤثر است. البته لازم به ذکر است که در حال حاضر گوگل بیزینس در ایران پشتیبانی نمی‌شود.

به طور کلی، سئو محلی یک استراتژی حیاتی برای کسب‌و‌کارهای محلی است که به آن‌ها کمک می‌کند تا در مقابل رقبا بهتر دیده شوند. در نتیجه ترافیک بیش‌تری برای سایت شما ایجاد می‌شود و مشتریان بیشتری ترجیح می‌دهند نیاز خود را از طریق کسب‌وکار شما رفع کنند. در نتیجه با اجرای این استراتژی‌ها و روش‌ها می‌توانید بهترین نتایج را از سئو محلی برای کسب و کار خود کسب کنید. به طور کلی، انجام تمام این روش‌ها باعث بهبود رتبه و موقعیت وبسایت شما در صفحات گوگل و موفقیت بازاریابی محلی می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *