انتخاب دامنه مناسب برای سایت یکی از مهمترین مراحل در طراحی و راه‌اندازی یک وبسایت حرفه ای است. دامنه، آدرس الکترونیکی است که کاربران برای دسترسی به سایت شما از آن استفاده می‌کنند. پس باید با دقت و توجه به برخی از اصول و روش‌ها انتخاب شود. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم و راهنمایی‌هایی برای انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت ارائه می‌دهیم.

چرا انتخاب دامنه مناسب برای وب‌سایت مهم است؟

انتخاب دامنه مناسب برای وب‌سایت یکی از موارد بسیار مهمی است که تأثیر بسزایی در موفقیت وب‌سایت شما دارد. یک دامنه مناسب به معنای انتخاب یک نام مناسب و متمایز برای وب‌سایت‌ است. به گونه‌ای که توجه خواننده‌ها را به خود جلب ‌کند و به راحتی قابل یادگیری و تلفظ باشد. در این حالت، دامنه  به عنوان هویت وب‌سایت شما عمل می‌کند و در ذهن کاربران باقی می‌ماند.

به طور کلی انتخاب دامنه مناسب برای وب‌سایت‌تان به عنوان یک عنصر اساسی در استراتژی بازاریابی آن عمل می‌کند. با انتخاب یک دامنه مناسب و خلاقانه، می‌توانید به راحتی در ذهن مخاطبان خود حک شوید و از رقبا متمایز شوید. در واقع، دامنه مناسب می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در جذب مشتریان و افزایش شناخت برند شما عمل کند.

اصول مهم در انتخاب دامنه مناسب وب سایت

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم دامنه بخشی از هویت برند شما را تشکیل می‌دهد. ضمن این‌که به عنوان یک اصل مهم بازاریابی عمل می‌کند. در چنین حالتی باید در انتخاب دامنه مناسب دقت زیادی خرج کنید. به طور کلی اصول قابل توجه در انتخاب یک دامنه پرقدرت و مناسب شامل موارد زیر است:

توجه به هدف و موضوع سایت

انتخاب دامنه مناسب

استفاده از کلمات کلیدی در دامنه

طول دامنه و خوانایی راحت

انتخاب دامنه مناسب

همخوانی نام دامنه با نام برند

هزینه ثبت و نگهداری از دامنه

انتخاب دامنه مناسب

خاص و منحصربه‌فرد

انتخاب پسوند مناسب

انتخاب دامنه مناسب

عدم استفاده از اعداد و خط تیره

توجه به هدف و موضوع سایت

اولین قدم در انتخاب دامنه مناسب، تعیین هدف و موضوع سایت است. به عبارت دیگر تعیین کسب‌وکار  و آن‌چه‌که می‌خواهید در سایت خود به آن بپردازید قدم اصلی برای انتخاب دامنه است. برای این منظور، باید به صورت دقیق مشخص کنید که سایت شما درباره چه موضوعی است و به چه کاربرد خاصی می‌پردازد. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا بتوانید دامنه‌ای انتخاب کنید که با موضوع سایت‌تان همخوان باشد و کاربران آن را به خاطر بسپارند.

استفاده از کلمات کلیدی در دامنه

عامل مهم دیگری که هنگام انتخاب یک دامنه خوب باید به آن توجه کنید، کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت‌تان است. این کلمات کلیدی می‌توانند عبارت‌هایی باشند که کاربران بیشتر به دنبال آن‌ها می‌گردند و با جستجوی آن‌ها به سایت شما هدایت می‌شوند. با استفاده از این کلمات کلیدی در دامنه سایت خود، می‌توانید رتبه سایت خود را  در موتورهای جستجوگر افزایش دهید. به عنوان مثال، فرض کنید که شما یک وبسایت فروشگاهی دارید که مختص فروش محصولات خانگی است. اگر دامنه سایت شما شامل کلمات کلیدی مرتبط با محصولات خانگی باشد، موتورهای جستجو سایت شما را به عنوان یک سایت معتبر تشخیص می‌دهند. این امر منجر به افزایش رتبه سایت شما در نتایج جستجو می‌شود و در نتیجه، باعث افزایش ترافیک و فروش شما می‌شود.

طول دامنه و خوانایی راحت

نکته‌ی بسیار مهم دیگری  که در انتخاب دامنه مناسب برای سایت باید به آن توجه کنید، طول دامنه و خوانایی راحت آن است. طبیعی است که هرچه دامنه کوتاه‌تر و ساده‌تر باشد به سادگی در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. درواقع دامنه سایت می‌تواند تأثیر زیادی روی جلب اعتماد کاربران بگذارد. اگر دامنه سایت شما کوتاه و ساده باشد، کاربران به راحتی آن را به خاطر می‌سپارند و به سایت شما برمی‌گردند. دقیقا برعکس این موضوع هرچه دامنه سایت طولانی باشد به خاطرسپاری آن برای کاربران مشکل می‌شود. ضمن این‌که هر چه دامنه کوتاه‌تر باشد نیز توسط موتورهای جستجوگر به عنوان یک دامنه معتبر شناسایی می‌شود. در نتیجه هرچه دامنه سایت شما کوتاه و ساده باشد ترافیک بیش‌تری را برای سایت شما ایجاد می‌کند.

همخوانی نام دامنه با نام برند

در انتخاب دامنه مناسب برای سایت خود باید به حفظ همخوانی آن با نام برند و شرکت خود توجه کنید. اگر نام شرکت یا برند شما در دامنه سایت شما حضور داشته باشد، دسترسی برای کاربران راحت‌تر می‌شود. در نتیجه راحتی می‌توانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند و اعتماد بیشتری به سایت شما می‌کنند.

هزینه ثبت و نگهداری از دامنه

هنگام انتخاب دامنه مناسب برای سایت خود، باید به هزینه ثبت و نگهداری دامنه توجه کنید. برخی دامنه‌ها هزینه بالایی برای ثبت و نگهداری دارند و برخی دیگر ارزان‌تر هستند. بر اساس بودجه خود، دامنه‌ای را انتخاب کنید که بتوانید هزینه‌ی آن را برای مدت طولانی تحمل کنید.

خاص و منحصربه‌فرد

بدون شک یکی از راه‌های ماندگاری در ذهن کاربر و افزایش ترافیک وب‌سایت، انتخاب یک نام دامنه خاص و منحصربه‌فرد است. در واقع  به‌کارگیری خلاقیت و عدم انتخاب دامین‌های تکراری و مشابه در فضای وب، باعث رشد سایت شما می‌شود. هرچه نام دامنه ای که انتخاب می‌کنید خاص‌تر باشد امکان برندینگ بیش‌تری دارد. در نتیجه انتخاب یک نام دامنه خاص برای وب سایت‌تان، یک کار کاملا هوشمندانه است که شما را از رقبا متمایز می‌کند.

انتخاب پسوند مناسب

امروزه علاوه بر پسوندهای قدیمی‌تر دامنه مانند com، net، org پسوندهای جدید‌تری نیز وجود دارد. پسوندهایی مانند blog، photography، pizza و … . بدون شک پسوندهای جدید‌ چندان قابل اعتماد نیستند و از این‌رو اعتبار چندانی ندارند. به همین دلیل بهتر است از پسوندهای قدیمی‌تر استفاده کنید. در این میان پسوند com جزء محبوب‌ترین پسوندها به شمار می‌رود. این پسوند به طور ناخودآگاه در ذهن افراد حک می‌شود. علاوه‌براین هر کشوری دارای یک پسوند اختصاصی است. در این میان پسوند اختصاصی وب‌سایت‌های ایرانی ir است. اصولا از این پسوند هم بسیار استفاده می‌شود. به طور کلی اگر کسب‌وکار شما محدود به ایران است می‌توانید از این پسوند استفاده کنید. ولی اگر تجارت‌تان جهانی است حتما از پسوند com بهره ببرید.

عدم استفاده از اعداد و خط تیره در دامنه

اصل مهم دیگری که در انتخاب دامنه مناسب، بسیار مهم است، عدم استفاده از اعداد و خط تیره در انتخاب نام دامنه است. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم نام دامنه باید کوتاه و کاملا خوانا باشد. در چنین حالتی اگر از خط تیره و یا اعداد در نام دامنه استفاده کنید ضمن دشواری آن باعث سردرگمی کاربر نیز می‌شوید. همچنین به خاطرسپاری چنین دامنه‌ای سخت و دشوار است.

در نهایت، انتخاب دامنه مناسب برای سایت بسیار مهم است و می‌تواند تأثیر زیادی در موفقیت وبسایت‌تان بگذارد. پس با توجه به موارد فوق و با تحقیق و بررسی دقیق، دامنه‌ای را انتخاب کنید که با موضوع سایت‌ و کسب‌وکارتان همخوان و سازگار باشد. درچنین حالتی به سادگی از رقبا متمایز می‌شوید و امکان موفقیت‌تان نیز بیش‌تر می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *