همان‌طور که می‌دانید اولین قدم برای ساخت وب‌سایت، ایجاد نام دامنه مناسب برای وب سایت است. درواقع دامنه آدرسی است که کاربر را راهنمایی می‌کند تا به سایت شما برسد. پس چگونگی این آدرس‌دهی مهم است. طبیعی است که هر چه آدرس وب‌سایت شما دارای استاندادرهای لازم باشد، افراد بیش‌تری تشویق می‌شوند تا وارد آن شوند. به این شکل ترافیک بیش‌تری برای سایت شما ایجاد می‌شود و در نهایت سئو سایت‌تان رشد می‌کند. به طور کلی نام دامنه بر روی سئو تاثیر زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم به اهمیت نام دامنه و تاثیر آن بر سئو بپردازیم.

اهمیت نام دامنه

دلیل اهمیت نام دامنه چیست؟

دامنه آدرسی است که به کمک آن کاربران مسیر وب‌سایت شما را پیدا می‌کنند. درواقع اولین چیزی که کاربر با آن مواجه می‌شود، نام دامنه است. یعنی پیش از این‌که کاربر وارد سایت شما شود و با طراحی، محتوا، محصولات و … روبه‌رو شود، نام دامنه را می‌بیند.

 در این میان اگر نام دامنه پیچیده، نامفهوم و پرابهام باشد، کاربر ترجیح می‌دهد که نیاز خود را از طریق وب‌سایت دیگری رفع کند. علاوه‌بر این موتورهای جستجو نیز دامنه‌هایی که سرراست هستند را بیش‌تر می‌پسندد و به آن ها امتیاز بهتری می‌دهند. به طور کلی نام دامنه روی موارد زیر تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل اهمیت دارد:

شناسایی سریع

افزایش نرخ کلیک

بهبود سئو

اهمیت نام دامنه در برندسازی

حفظ حق مالکیت

شناسایی سریع

وقتی نام دامنه سایت شما ساده و دارای استاندادرهای لازم باشد، به سادگی توسط موتورهای جستجو و کاربران شناسایی می‌شوند. در چنین حالتی احتمال این‌که نام دامنه شما در ذهن افراد باقی بماند بسیار بالاست.

افزایش نرخ کلیک

هر چه نام دامنه کوتاه و ساده باشد و سریع تایپ شود، روی آن‌ها بیش‌تر کلیک می‌شود. درواقع یکی دیگر از دلایل اهمیت نام دامنه، افزایش نرخ کلیک و ایجاد ترافیک بالا برای سایت است.

بهبود سئو

نام دامنه و سئو سایت ارتباط مستقیمی با هم دارند. هر چه نام دامنه دارای استانداردهای لازم باشد، سئو آن سایت نیز آسان‌تر است. پس تاثیر نام دامنه بر سئو از دیگر دلایل اهمیت نام دامنه است.

اهمیت نام دامنه در برندسازی

ساخت یک برند نام‌آشنا و معروف در ذهن‌ها، بدون توجه به نام دامنه کاری بیهوده است. زیرا بخش مهمی از برندسازی توسط وب‌سایت کسب‌وکار  مدنظر رخ می‌دهد. طبیعی است که هرچه قابل اعتماد و قوی باشد روند برندسازی آن نیز راحت‌تر پیش می‌رود. 

حفظ حق مالکیت

زمانی که دامنه‌ای را ثبت می‌کنید، آن دامنه به نام شما و کسب‌وکارتان ثبت و باقی می‌ماند. مالکیت این نام برای کسب‌وکار شماست. پس چه بهتر که مالک چیزی باشید که ارزش بالایی دارد.

نام دامنه چه تاثیراتی بر سئو دارد؟

اهمیت نام دامنه

تاثیر و اهمیت نام دامنه بر سئو

با توجه به مواردی که در بخش بالا اشاره کردیم، انتخاب نام دامنه بر روی ترافیک سایت تاثیر می‌گذارد. این امر خواه ناخواه، سئو سایت را نیز درگیر می‌کند. درواقع نام دامنه به شکل غیرمستقیم روی سئو سایت تاثیر می‌گذارد. 

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم،  نام دامنه‌ای که ساده و گویا باشد و به سادگی در ذهن‌ها باقی بماند در سئو سایت تاثیر دارد. زیرا نام دامنه مناسب، هویت سایت شما را نشان می‌دهد. از طرف دیگر موتورهای جستجوگر و کاربران نیز می‌خواهند که نیاز خود را از طریق سایت‌های با هویت و اصیل رفع کنند.

به طور کلی به دلایل زیر نام دامنه مناسب روی سئو تاثیرگذار است:

  • راحت‌تر در ذهن باقی می‌ماند.
  • در لینک‌دهی‌ها تاثیر می‌گذارد.
  • تجربه کاربری را افزایش می‌دهد.
  • امکان برندسازی را افزایش می‌دهد.
  • توسط موتورهای جستجوگر و کاربران به سادگی قابل شناسایی و تشخیص است.

تغییر نام دامنه بر روی سئو چه تاثیری دارد؟

هرگونه تغییری در نام دامنه به شکل‌های مختلفی بر رتبه‌بندی و سئو وب‌سایت شما تاثیرگذار است. زیرا تغییر نام دامنه‌ی سایت به معنی تغییر آدرس سایت‌ است. این تغییر بستگی زیادی به شرایط وب‌سایت شما دارد. اگر نامه دامنه شما کاملا شناخته‌شده است، تغییر آن باعث سردرگمی کاربران و کاهش ترافیک سایت‌تان می‌شود. از سوی دیگر اگر نام دامنه‌ی سایت‌تان مبهم، پیچیده، طولانی و کاملا غیرمرتبط با حوزه‌ی کاری‌تان است، تغییر آن سودمند است.

 زیرا باعث می‌شود که توسط موتورهای جستجوگر راحت‌تر شناسایی شود. البته به شرط این‌که نام دامنه‌ی جدید کاملا مناسب باشد. بنابراین، باید با دقت و با بررسی‌های لازم تصمیم‌گیری کنید که آیا تغییر نام دامنه مناسب است یا خیر؟ در نهایت، این تغییر نام دامنه باید منطبق با استراتژی سئو و هدف نهایی وب‌سایت‌تان باشد.

آیا استفاده از کلمه کلیدی روی سئو سایت مؤثر است؟

لازم به ذکر است که صرف وجود کلمه ‌کلیدی در دامنه وب‌سایت،‌ به سئو آن سایت کمک نمی‌کند. وجود کلمه کلیدی در نام دامنه کنار عوامل دیگر باعث سئو سایت می‌شود. بدون شک در دنیای رقابتی امروزی  برای این‌که رشد کنید باید سطح کیفیت کارتان را افزایش دهید. 

در رابطه با وب‌سایت نیز باید توجه همه‌جانبه به بخش‌های مختلف آن کنید. بعد از رعایت این نکات است که سئو سایت‌تان نیز درست انجام می‌شود. پس برای این‌که از یک سایت بهینه‌ برخوردار شوید باید به طراحی، سئو تکنیکال، محتوا و … توجه کنید. در این میان، نام دامنه نیز یکی از این عوامل است.  

همان‌طور که مطالعه کردید نام دامنه جزء آن مواردی است که بر سئو وب‌سایت تاثیر می‌گذارد. از این‌رو انتخاب نام دامنه را نباید بدون دقت انجام دهید. پس باید حساسیت لازم را برای انتخاب یک نام مناسب و مرتبط با کسب‌وکارتان به خرج دهید. زیرا نام دامنه خواه ناخواه سئو سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس به دلیل اهمیت نام دامنه بر سئو بهتر است که برای انتخاب نام مناسب با مشاوران سئو مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *